Průvodce studenta prvního ročníku VLF

IV. Zabezpečení studentů

13. Informační podpora studia

KOMUNIKAČNÍ A INFORMAČNÍ SYSTÉM UNIVERZITY OBRANY 

Univerzita obrany má svůj vlastní Komunikační a informační systém (KIS UO). Systém nabízí řadu služeb (web, poštu, e-learning) včetně aplikací souvisejících se studiem. Bližší informace a další pokyny důležité pro studium najde student po přihlášení na intranetu UO: https://intranet.unob.cz.


JAK A KDE ZÍSKÁM POTŘEBNÉ ÚDAJE PRO PŘIHLÁŠENÍ DO KIS UO? 

Každý student má po zápisu do studia automaticky založen účet v KIS UO. Student si své prvotní přihlašovací údaje musí vyzvednout osobně proti podpisu v tištěné formě v dokumentu „Informace pro prvotní přihlášení“ na určeném pracovišti, kterým je:

  • skupina studijní FVL – výdej pro civilní studenty FVL,
  • studijní skupina FVT – výdej pro civilní studenty FVT,
  • velitelství školního pluku – výdej pro vojenské studenty FVT a FVL,
  • školní pluk VLF – výdej pro vojenské studenty VLF.

S informacemi v dokumentu „Informace pro prvotní přihlášení“ se je potřeba důkladně seznámit
a dokument si uschovat
 pro případ zapomenutí hesla. Počáteční heslo uvedené v tomto dokumentu se generuje náhodně a slouží pouze pro nastavení vlastního hesla.


JAKÁ JE DOBA PLATNOSTI MÉHO ÚČTU? 

Účet je platný po celou dobu studia. Účet je zneplatněn v případě přerušení nebo ukončení studia.
Po ukončení přerušení studia a pokračování ve studiu je účet opět aktivován a heslo je nastaveno na počáteční.


KTERÉ DALŠÍ SLUŽBY MÁ STUDENT K DISPOZICI? 

  • Přístup do sítě Internet;
  • bezdrátové připojení do sítě Internet v rámci projektu eduroam. Podrobné informace jsou
    na stránkách: https://wifi.unob.cz;
  • elektronickou poštu na adrese https://email.unob.cz. Všichni studenti mají povinnost používat svoji schránku elektronické pošty UO pro veškerou elektronickou komunikaci s pracovníky UO v záležitostech souvisejících se studiem;
  • e-learningový systém Moodle na adrese https://moodle.unob.cz;
  • Microsoft 365. Služba je přístupná na adrese https://portal.office.com. Další podrobnosti k využívání této služby jsou uvedeny na intranetu v sekci Návody v bloku M365;
  • jednotné přihlášení svým účtem na učebnách na počítačích zařazených do KIS UO;
  • počítačová síť na ubytovnách studentů. Ubytovaní na ubytovnách UO můžou požádat o připojení do sítě Internet. Všechny potřebné informace včetně správců studentské sítě jsou uvedeny na intranetu UO v sekci Návody, v bloku Studentská síť;
  • multifunkční tiskárny zařazené do Centrální správy tiskových úloh.  Potřebné informace jsou uvedeny na intranetu v  Návody, sekci Hardware, odkaz Centrální správa tiskových úloh.
  • využívání služeb Cesnetu ownCloud a FileSender a služby federace identit eduID a eduGain pro přístup k elektronickým informačním zdrojům a službám;
  • možnost využívání programů MATLAB a Simulink na vlastních počítačích;

JAK TELEFONOVAT NA UNIVERZITĚ OBRANY? 

Služební pevné linky jsou zapojeny do vojenské telefonní sítě. Telefonní čísla v této síti jsou šestimístná. Z civilní telefonní sítě se používá přístupové číslo 973, za kterým následuje šestimístní číslo do vojenské telefonní sítě, např. dispečink Odboru komunikačních a informačních systémů má číslo 973 442 880. 

Při volání ze služební pevné linky na služební mobil je třeba použít předvolbu 98, např. 98 724 463 885.

Telefonní seznamy jsou k dispozici na intranetu v sekci Přehledy. Telefonní čísla se zobrazují i při vyhledání osoby v sekci Hledání.


MŮŽE STUDENT VYUŽÍVAT SLUŽEB ŠTÁBNÍHO INFORMAČNÍHO SYSTÉMU AČR (ŠIS AČR)? 

ŠIS AČR je neutajovaný informační systém, který zabezpečuje běžný uživatelský provoz na prostředcích informatizace napříč celou AČR. Každá stanice ŠIS nabízí služby pro tvorbu a editaci dokumentů, přenos dat, emailového klienta, sdílení a zabezpečení dat a dalších uživatelských služeb. Tvoří páteřní systém resortu MO. ŠIS AČR je provozován prostřednictvím Globální datové sítě MO (GDS MO) na platformě OS MS Windows. Pro přístup do systému ŠIS AČR je možné podat žádost, která musí projít schvalovacím procesem. Veškeré aktivity v prostředí systému ŠIS AČR se dále řídí provozní a bezpečnostní směrnicí.


JAK POSTUPOVAT PŘI PROBLÉMECH PŘI VYUŽÍVÁNÍ KIS UO? 

V případě problémů s připojením do sítě Internet na ubytovnách UO je v první řadě potřeba kontaktovat příslušného správce studentské sítě. Seznam správců studentské sítě je uveden na intranetu v sekci Návody, v bloku Studentská síť.

Při problémech s využíváním služeb KIS UO (zapomenutí hesla, nefunkčnost některé aplikace) kontaktujte v pracovní době Dispečink Odboru KIS, tel. (973) 442 880 nebo lze využít e-mailovou adresu: helpdesk@unob.cz. Je také možnost problém či požadavek zadat do aplikace Dispečink (odkaz na intranetu v sekci Aplikace).


JAK POSTUPOVAT PŘI PŘIJETÍ PODVODNÉHO EMAILU?

Při přijetí podvodného e-mailu žádáme studenty o dodržení následujícího postupu:

  • V případě že jste podvodný email včas identifikovali a neprovedli s ním žádnou akci (kliknutí na odkaz, zadání údajů), přepošlete jej na podezrely.email@unob.cz a následně z pošty odstraňte.
  • V případě že jste na podvodný email reagovali, proveďte rovněž jeho přeposlaní na výše uvedený e-mail s uvedením data, času a provedené akce (kliknutí na odkaz, zadání údajů) a následně informujte dispečink OKIS na čísle 44 28 80.
  • V případě, že jste zadali vaše přihlašovací údaje, neprodleně si změňte heslo do KIS UO.

Všichni studenti jsou povinni absolvovat školení kybernetické bezpečnosti. Školení Základy kybernetické bezpečnosti „Dávej kyber“ je dostupné na stránkách osveta.nukib.cz. Registrační údaje s přihlašovacími údaji obdrží student e-mailem.