Tři studenti Vojenské lékařské fakulty Univerzity obrany prezentovali 3. června výsledky své tvůrčí práce na aktuální témata vojenského zdravotnictví před odbornou komisí 26. fakultní vědecké konference studentské tvůrčí činnosti. Nejvyšším počtem bodů hodnotitelé ocenili rtn. (ček.) Veroniku Wernerovou, která zkoumala problematiku imunity proti záškrtu.
Veronika Wernerová, studentka 4. ročníku oboru Vojenské zdravotnictví pro oblast všeobecného lékařství pod vedením mjr. MUDr. Lucie Sirákové, Ph.D., z Katedry epidemiologie představila práci s názvem Difterie – ověření stavu imunity v populaci ČR. Studie analyzovala hladiny protilátek proti difterickému toxinu u 212 respondentů různých věkových kategorií. Výsledky dokumentovaly nerovnoměrné rozložení imunity v populaci, upozornily, že mezi nejohroženější skupiny nepatří pouze senioři, ale i dospělí, včetně osob mladšího věku, a podtrhly tak význam pravidelného přeočkování.
Student 5. ročníku rtm. (ček.) Aleš Mühlbach se věnoval tématu chemických incidentů. Jeho práce s názvem Metaanalýza případových studií zasažení osob sirným yperitem vedená Mgr. Petrem Joštem, Ph.D., z Katedry toxikologie a vojenské farmacie zdokumentovala opakující se vzorce v projevech i rozdílné přístupy k léčbě a upozornila na potřebu standardizace péče při chemických incidentech.
Využitím virtuální reality pro výuku a výcvik zdravotníků Armády ČR v rámci Armádního centra simulační medicíny VLF UO se zabývala studentka 5. ročníku des. (ček.) Laura Petrovičová. Pod vedením kpt. Ing. Petry Dvořákové z Katedry organizace vojenského zdravotnictví a managementu zhodnotila efektivitu VR jako výukového nástroje, kdy ji studenti vnímají jako přínosný doplněk výuky, který zvyšuje sebedůvěru, připravenost a praktické dovednosti pro reálné bojové podmínky.








Konference potvrdila vysokou úroveň studentské vědecké práce na VLF. Hodnoticí komise, v níž zasedli pplk. gšt. doc. MUDr. Vladimír Pavlík, Ph.D., RNDr. Irena Hanovcová, CSc., RNDr. Alběta Dlabková, Ph.D. a doc. PharmDr. Ivona Pávková, Ph.D. sledovala u prezentovaných výstupů odbornou úroveň, přínos práce pro obor, ale také úroveň prezentace a vystoupení v diskusi a formální úpravu. Projekty studentské tvůrčí činnosti přispívají nejen k odbornému růstu studentů, ale mají i přímý dopad na zvyšování kvality a připravenosti zdravotnické složky AČR.
Autor: Pavlína Šífová Pospíšilová