Silnice Jihomoravského kraje se pro studenty Univerzity obrany nestaly tentokrát jen prostorem pro řízení dopravy, ale především prostředím pro detailní průzkum a plánování tras přesunu. V rámci výcviku Vojenské pořádkové služby si vyzkoušeli jednu z klíčových činností, bez níž se žádný vojenský přesun neobejde – analýzu trasy, identifikaci úzkých míst a vyhodnocení rizikových bodů.
Než mohli studenti trasu samotného přesunu naplánovat, museli ji nejprve osobně projet a důkladně zmapovat. Přímo v terénu sledovali šířku komunikací, stoupání, možnosti objížděk, hustotu provozu i chování řidičů v kritických úsecích. Zvláštní důraz byl kladen na tunely, křižovatky, kruhové objezdy, mosty a další zúžené profily, které mohou v případě vojenského přesunu představovat výrazný problém.




„Teorie nám dává základ, ale teprve při reálném průzkumu člověk pochopí, kolik faktorů je potřeba při plánování trasy zohlednit,“ shodovali se studenti modulu Vojenská doprava. Získaná data následně sloužila jako podklad pro zpracování plánu pro přesun, v němž nechybělo vyznačení kritických bodů, návrh alternativních tras, ani určení míst pro regulaci dopravy.
Příslušníci Vojenské pořádkové služby jsou totiž nejen oprávněni řídit provoz, ale především působí jako průzkumný prvek, který velitelům dodává přesné a ověřené informace z terénu. Právě schopnost včas rozpoznat riziková místa a navrhnout jejich zabezpečení je klíčová při přesunech vojenských konvojů, a to jak na území České republiky, tak při podpoře spojeneckých armád během mezinárodních cvičení.
Výcvik probíhal pod vedením zkušených instruktorů z Velitelství výcviku – Vojenské akademie ve Vyškově a z Regionálního střediska vojenské dopravy Plzeň. Ti studentům předávali nejen odborné znalosti, ale také praktické zkušenosti z reálných přesunů vojenské techniky. Studenti se učili vyhodnocovat průjezdnost tras pro různé typy vozidel, plánovat časové harmonogramy přesunů a připravovat opatření pro mimořádné situace.
Jednou z účastnic výcviku byla i rotná Aneta Trnková: „Neprojížděli jsme trasu jen jako běžní řidiči. Museli jsme ji vnímat očima velitele přesunu – kde se kolona může zdržet, kde hrozí komplikace a kde bude třeba nasadit další síly k regulaci.“
Praktický výcvik v brněnských ulicích tak studentům ukázal, že plánování vojenského přesunu nezačíná na mapě, ale v terénu. Schopnost správně vyhodnotit situaci, připravit varianty řešení a zajistit plynulost pohybu vojenských vozidel je jednou ze základních dovedností, kterou si budoucí příslušníci Vojenské pořádkové služby odnášejí do své další praxe.
Výcvik v oblasti průzkumu tras a jejich plánování doplňuje teoretickou přípravu o praktický výcvik činností v reálné situaci, se kterými se studenti setkají při výkonu služby.
Velmi děkujeme příslušníkům Regionálního střediska vojenské dopravy Plzeň a Velitelství výcviku-Vojenské akademie ve Vyškově za spolupráci při organizaci tohoto kurzu, zejména pak možnost zapojit jejich odborníky z praxe do výuky studentů, a sdílet tak s nimi bohaté zkušenosti související s organizováním a řízením dopravy.
Autor: Hana Malachová