Zatím stojí ve vývojových halách Katedry vojenské robotiky, ale již brzy vyrazí do terénu ve výcvikovém prostoru Březina. Řeč je o třech vozidlech, která Univerzitě obrany poskytla automobilka Škoda k vývoji a testování autonomních systémů. Volant, který na připojeném snímku přidržuje plukovník gšt. Jan Mazal, vedoucí Katedry vojenské robotiky FVT, bude mít v dohledné době pouze kontrolní funkci.
Univerzita obrany získala dva vozy Kodiaq s klasickými spalovacími motory, vybavené automatickou převodovkou a řízené tzv. po drátě, která se chovají podobně jako třetí z poskytnutých aut – plně elektrický Enyaq. Díky těmto parametrům není třeba pro daný účel vybavovat vozidla dalšími subsystémy, jako je ovládání řadicí páky či volantu a je možné soustředit se přímo na podstatu projektu – vývoj a ověřování algoritmů autonomního řízení.
„Vozidla vybavíme senzory a počítačovým řízením a budeme s nimi experimentovat v mírném terénu, tedy ne na běžných komunikacích, ale na lesních a polních cestách a otevřeném prostoru. Na rozdíl od normálního civilního provozu je toto prostředí výrazně složitější a mnohem komplexnější, například je tam kromě vozidel řada dalších kolizních faktorů. A navíc tato oblast není celosvětově zatím příliš prozkoumána,“ popisuje připravované využití vozidel Škoda plukovník gšt. Jan Mazal, vedoucí Katedry vojenské robotiky FVT.
Na rozdíl od dosud vyvíjených platforem, jako je vozítko TAROS, skýtají nově získané vozy možnost pohybovat se přímo ve vyvíjeném prostředku, a to i na delší vzdálenosti a za nepříznivých povětrnostních podmínek, přičemž je možné za provozu dolaďovat na notebooku potřebné parametry algoritmů.
Autor: Viktor Sliva