V rámci výstavy Future Forces Forum byl za účasti ministryně obrany Jany Černochové představen pojízdný prototyp autonomního vozidla PYRO Explorer, jehož řídicí systém vyvíjí Katedra vojenské robotiky Univerzity obrany pod vedením plukovníka Jana Mazala. Vývoj vozidla probíhá ve Vojenském opravárenském podniku a spolu s Univerzitou obrany se na něm podílí i ČVUT Praha. Slavnostního představení se dále zúčastnili rektor-velitel UO plukovník gšt. Jan Farlík, ředitel VOP Vlastimil Navrátil, Ing. Alexander Ilkström Kravcov z ČVUT a ředitel Útvaru rychlého nasazení brigádní generál Libor Lochman.
PYRO je autonomní prostředek pro provádění pyrotechnického průzkumu v extrémně nebezpečných oblastech s možností rentgenové detekce nebezpečných objektů. V kooperaci s drony zajišťujícími přenos zpráv do řídicího pracoviště je možné jeho funkcionalitu rozšířit i o další možnosti, například o transport předmětů na bojiště.
Úkolem odborníků z Univerzity obrany bylo zajistit kompatibilitu mezi jednotlivými součástmi, zajišťujícími autonomní činnosti vozidla PYRO. Testování přímo tohoto prostředku je plánováno zejména na následující rok, a to ve spolupráci s testovací autoritou, kterou je Hasičský záchranný sbor. Dosavadní testování probíhalo na předchozím modelu UGV TAROS 1, jehož funkcionality jsou sice na nižším úrovni, ale pro testování mobility byly dostačující.
Vedoucí Katedry vojenské robotiky plukovník Jan Mazal hodnotí autonomní systém vozidla jako bezkonkurenční a unikátní. „V současné době nemá žádný producent v nabídce takto komplexní řešení systému řízení vozidla, jeho komponent, funkcionalit a autonomie celého procesu pyrotechnického průzkumu. Vozidlo je vybaveno velmi kvalitními, přesnými a drahými senzory pro detekci objektů, včetně možnosti detekce objektů a tvorby 3D snímků pomocí rentgenové tomografie. Také systém obsahuje databázi běžně používané munice pro snadnější vyhodnocení hrozeb EOD (Explosive Ordnance Disposal – vojenské mezinárodní označení pyrotechnických týmů) v terénu. Bezosádkový prostředek má vestavěný systém duálních ramen pro umístění potřebných senzorů. Mimo to jsou součástí systému také měřicí a sledovací drony, kooperující se vzdáleným řídicím stanovištěm,“ uvádí plukovník Mazal.
Celý systém nyní bude odladěn a poté se předpokládá sériová výroba. Prostředek bude možné nasadit všude tam, kde se předpokládá hrozba „minového zamoření“, což se v současnosti netýká jen Ukrajiny, ale také dalších zemí po celém světě, kde byly rozesety miliony min. Vozidlo je velmi vhodně využitelné jak pro Hasičský záchranný sbor, tak pro další složky IZS a předpokládá se i armádní využití.
Autorka: Dana Křišťálová, foto: autorka