Ve dnech 18. a 19. října proběhl již 21. ročník technické konference Měření, Diagnostika, Spolehlivost Palubních soustav letadel, kterou organizuje Katedra letecké techniky UO. Konference se opět zúčastnili odborníci z Letecké fakulty Technické univerzity v Košicích a kolegové z VUT – Ústavu automatizace a měřící techniky. Nově na konferenci přicestovali zástupci firmy Aero Vodochody a Západočeské univerzity v Plzni. Přítomni byli také studenti 4. a 5. ročníku všech specializací Katedry letecké techniky.
Stejně jako v předchozích letech i tentokrát účastníci přednesli hodnotné příspěvky právě z oblastí, které se bezprostředně tykají jak měření, tak diagnostiky leteckých systémů. Kolegové z Letecké fakulty Technické univerzity v Košicích nás seznámili se svými úspěšně řešenými projekty v oblasti senzoriky, využití mikrodrátů, magnetometrů a testování operátorů UAV. Přivezli i RC vysílačku, používanou k řízení UAV prostředků a předvedli programové vybavení, které umožňuje testování základných zručností operátora. Účastníci konference si v podvečerních hodinách tento test vyzkoušeli.
Zajímavé bylo vystoupení zástupců brněnské firmy Dogfight Boss s.r.o., která vyrábí velmi přítulné a konstrukčně jednoduché, ale velmi pevné letecké simulátory jak pro bezpilotní prostředky, tak pro letadla. Firma účastníky konference na druhý den jejího konání pozvala na exkurzi přímo do svého sídla.
![](https://blog.unob.cz/wp-content/uploads/sites/20/2023/10/02-13.jpg)
![](https://blog.unob.cz/wp-content/uploads/sites/20/2023/10/03-13.jpg)
![](https://blog.unob.cz/wp-content/uploads/sites/20/2023/10/04-12.jpg)
![](https://blog.unob.cz/wp-content/uploads/sites/20/2023/10/05-9.jpg)
Kolegové ze Západočeské univerzity v Plzni nás seznámili s tím, jak přesně měřit čas a jak najít případné poruchy při měření času. Pokud v této souvislosti hovoříme o přesnosti měření času, tak se pohybujeme v chybách řádu 10-13s, tedy v řádu pikosekund.
Zástupci firmy Aero Vodochody přednesli problematiku stanovení trajektorie břemen v průběhu separace od letounu. Použili metodu založenou na optickém sledování tělesa pomocí kamer a vyhodnocení trajektorie na základě synchronizovaných snímků ze dvou kamer.
Kolega z Ústavu automatizace a měřicí techniky VUT Brno prezentoval pokroky v identifikaci dynamického modelu lidského operátora, prováděné ve spolupráci s naší katedrou a propojené s analýzou vlastností člověka, tedy především jeho kognitivními parametry. Společně využíváme data z měření studentů – budoucích pilotů na leteckém simulátoru X-Plane10, který má katedra již několik let k dispozici a jeho prostřednictvím bylo otestováno již více než 100 pilotů.
Přednesené příspěvky shrnuje tištěný sborník a jeho elektronická verze, kterou je možné stáhnout na stránkách konference (https://fvt.unob.cz/fakulta/struktura/katedra-letecke-techniky-k-206/konference-mdspsl-k-206/).
Autor: Rudolf Jalovecký, foto: Martin Polášek